Галактики

Чому при старті Crew Dragon не було перевантажень?

Про перший в історії запуску на МКС космічного корабля SpaceX в останні дні і про те, які наслідки від цього запуску будуть для світової і російської космонавтики зараз не пише тільки лінивий. Ми про це не писали, але не тому, що ми ліниві, а тому, що не особливо хотілося повторювати думки безлічі інших авторів з цього питання. Проте вчора один з наших передплатників задав питання, який, як нам здається не був широко висвітлений.

Дивився трансляцію відправки американських космонавтів на МКС на кораблі Crew Dragon. Здалося дуже дивним, що під час польоту ракети не було відмічено яких-небудь видимих перевантажень. Космонавти робили якісь рухи руками, щось набирали на дисплеї і відчували себе (візуально) більш ніж комфортно. Хіба не повинні були космонавти відчувати потужні перевантаження або інженери SpaceX створили якісь технології прибирають ефект перевантажень про яких мало хто чув?

Під час зльоту з Землі астронавти відчуваю перевантаження від 1g до 7g, це означає, що людини масою 70 кг при зльоті до крісла притискає з такою ж силою, як якщо б його маса становила 490 кг. При цьому перевантаження вище 7g як правило є винятком і в переважній більшості випадків перевантаження не перевищують 4g.

Графік зміни прискорення космічного корабля Dragon Crew

Більш того, високі перевантаження при космічних запусках зазвичай обмежені в часі і тривають не більше кількох хвилин. Так при запуску Crew Dragon перевантаження вище 2g були на третій хвилині польоту протягом 40 секунд перед відділенням першої ступені, а також протягом приблизно двох хвилин перед відділенням другого ступеня.

Вплив перевантажень на організм визначається не тільки їх величиною, але і швидкістю наростання, у непідготовленої людини вже через кілька секунд перевантаження порядку 5g призводять до втрати зору, порушення дихання, пошкоджень тканин організму і втрати свідомості, керувати кораблем в таких умовах для звичайного непідготовленої людини було б досить проблематично.

Однак, астронавти не звичайні люди, вони проходять тривалу підготовку на центрифузі і різних тренажерах в результаті вони можуть зберігати свідомість, координацію і тверезість мислення значно довше інших людей навіть при великих перевантаженнях.

В додаток до цього їх скафандри забезпечені протиперевантажувальними системами, які не прибирають перевантаження, але знижують їх вплив на організм, шляхом створення зовнішнього тиску в області живота і ніг, це протидіє відтоку крові від головного мозку, що дозволяє астронавтам залишатися у свідомості.

Іншим аспектом перевантажень є скутість рухів з-за необхідності долати величезну вагу тіла, дана проблема вирішується шляхом тривалих тренувань.

Пілоти в сучасних винищувачах можуть випробовувати перевантаження до 9g

Особисто мені доводилося відчувати великі перевантаження на спортивному літаку і з особистого досвіду можу сказати, що при 3g навіть непідготовлена людина цілком здатний працювати з приладами, при 6,5 g поворухнеться буде практично неможливо, але професійний пілот при цьому цілком спокійно керує літаком, навіть без противоперегрузочного костюма і спеціалізованої підготовки астронавтів.

Related posts

Leave a Comment